Company Logo
Rok patrona

Klasa IV

Materiały z informatyki klasa IV

  1. Lekcja 1 - Bezpieczeństwo w Internecie - proszę zapoznać się z materiałem LINK - wykonać ćwiczenie 1, 2, i 3 bez pracy domowej  - Polecenie 3.1
  2. Lekcja 2 - Wprowadzenie do środowiska Scratch - materiały do zapoznania się LINK - edytor offline Scratcha 2.0 można pobrać ze strony - LINK i zainstalować.
  3. Lekcja 3 - W programie Scratch proszę wykonać następujące czynności:
    - Wykonać tło sceny (tak jak na ostatniej lekcji) o tematyce wiosennej.
    - Zmienić kostium duszka w sposób przedstawiony na filmie - zobacz
    - Wstawić nowego duszka np. balon - film
    - Dla duszka Kot wykonaj skrypt poruszania się - film   oraz skrypt obrotu - film
    - Dla duszka Balon wykonaj skrypt ruchu przedstawiony w filmie - film
    - Zadanie zapisz pod nazwą Wiosna_I.Nazwisko i wyślij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
  4. Lekcja 4 (27.03)- Dodawanie skryptów ruchu dla duszka w projekcie Wiosna
    -
    Pobierz i zobacz prawidłowo wykonane zadanie z lekcji poprzedniej - pobierz (zadanie wykonane przez koleżankę)
    - zmienimy następnie nazwy duszków - zobacz
    - wykonamy teraz skrypt poruszania się kotka w różnych kierunkach - zobacz
    - kolejnym krokiem będzie wykonanie skryptu który spowoduje zniknięcie balonu po złapaniu go przez kota - zobacz
    - zapisz plik pod nazwą Wiosna1_I.Nazwisko.
    - Zadanie będziemy kończyć na kolejnych zajęciach więc proszę pliku nie wysyłać.
  5. Lekcja 5 (1.04.2020) - Liczymy punkty.
    1. Krok 1 - Aby możliwe było policzenie punktów należy utworzyć tzw. zmienną np. "Punkty". Jeżeli rozpoczynamy grę (np. naciskając zieloną flagę) należy wyzerować liczbę punktów - zobacz film
    2. Krok 2 - W skrypcie dla balonu, jeżeli balon dotyka duszka, wstawiamy blok: "Zmień punkty o 1". Przetestuj działanie - zobacz film
    3. Krok 3 - Gra będzie się toczyć do momentu, aż liczba zdobytych punktów wyniesie np. 10. Wykorzystamy do tego celu instrukcję warunkową jeżeli (dla duszka Balon) - zobacz film
    4. Krok 4  - Na zakończenie wyświetli się komunikat ile Kot zdobył punktów oraz zmniejszymy wielkość balonu, by było troszkę trudniej - zobacz film
    Zadanie zapisz pod nazwą Wiosna2_I.Nazwisko i wyślij pod adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 8.04.2020 r.
  6. Lekcja 6 - Kot goni mysz - https://www.youtube.com/watch?v=Ao95HlsxN3U
  7. Lekcja 7 - Małpie figle
    W lekcji tej zrobimy grę w której: małpka porusza się w prawo i w lewo (strzałkami), podskakuje (spacja), zrywa banany, za zerwany banan otrzymuje punkt. Zerwane banany po paru sekundach odrastają, palmy się poruszają - zobacz jak to działa
    1. Krok 1 - Wstawiamy tło, duszki, zmieniamy nazwy - zobacz przykład
    2. Krok 2 - Dla palmy zmieniamy położenie górnej części (kostiumy) i budujemy skrypt poruszania - zobacz film
    3. Krok 3 - Budujemy skrypty poruszania się w prawo, w lewo i podskakiwania dla małpki - zobacz przykład
    Projekt zapisz pod nazwą Figle1_I.Nazwisko. Sprawdź poprawność działania skryptów.
    Pliku nie wysyłaj - skończymy za tydzień.
  8. Lekcja 8 - Małpie figle - liczymy punkty
    Kontynuujemy zadanie z poprzedniej lekcji:
    1. Krok 4  - Budujemy skrypt zrywania bananów, czyli jak małpka dotknie banany, to one znikają (skrypt zbudujemy dla duszka banany1 - podchodząc do sprawy odwrotnie, czyli jak banany dotkną małpkę) - zobacz film
    2. Krok 5 - Zmodyfikujemy skrypt tak aby banany odrastały po np. 2 sek.  - zobacz film
    3. Krok 6 - W kolejnym etapie utworzymy zmienną punkty i skrypt liczący punkty po zerwaniu bananów - zobacz film
    4. Krok 7 - Duplikujemy banany, rozmieszczamy wszystko ładnie na scenie - zobacz film, sprawdzamy poprawność działania i GOTOWE.
    Jeżeli dacie radę to można po zdobyciu 10 pkt. nadać komunikat "Koniec Gry" podobnie jak w zadaniu Wiosna
    Zadanie zapisz pod nazwą Figle_ImięNazwisko i wyślij pod adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 29.04.2020 r.
  9. Lekcja 9 - Obliczenia matematyczne w programie Scratch
    Na lekcji tej stworzymy grę, w której zadaniem użytkownika będzie wpisywanie wyników dziesięciu działań podawanych kolejno przez duszka.
    1. Krok 1 - Przygotowanie tła gry - wpisujemy tekst instrukcji (w programie nie ma polskich znaków, więc zamiast ą piszemy a) - zobacz film
    2. Krok 2 - W programowaniu zmienna to wyrażenie (nazwa), któremu przypisuje się jakąś wartość. Tworzymy trzy zmienne: „Liczba1” i „Liczba2” które należy pomnożyć, zaś „Liczba punktów” służy do zliczania zdobytych punktów - zobacz film
    3. Krok 3 - Tworzymy skrypt, w którym duszek wylosuje dwie liczby, które trzeba będzie pomnożyć (liczby od 0 - 10) - zobacz film
    4. Krok 4 - Kolejne bloki powodują, że duszek pyta nas jaki jest wynik mnożenia tych dwóch liczb. Wynik wpisujemy w pojawiające się pole i naciskamy Enter - zobacz film
    5. Co będzie się działo dolej zobaczycie na następnej lekcji. Zadanie zapisz pod nazwą Tabliczka_ImięNazwisko

10. Lekcja 10 - Tabliczka mnożenia - sprawdzanie poprawności odpowiedzi

  1. Krok 1 - Po podaniu przez gracza odpowiedzi duszek sprawdza, czy odpowiedź jest prawidłowa i wyswietla odpowiednie komentarze - zobacz przykład
  2. Krok 2 - Jeżeli odpowiedź jest prawidłowa dostajemy punkt (aby po ponownym uruchomieniu gry nie były liczone wcześniejsze punkty, zaraz po zielonej fladze zerujemy je- zobacz przykład
  3. Krok 3 - Teraz powtórzymy te działania np. 5 razy, aby gracz rozwiązał 5 przykładów.
    Krok 4 - Na zakończenie wyświetla się komunikat o ilości zdobytych punktów - zobacz przykład
  4. Zadanie zapisz pod nazwą Tabliczka_ImięNazwisko i wyślij do oceny na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

11. Lekcja 11 - Edytor tekstu Word w usłudze Office 365
Na dzisiejszej lekcji spróbujemy uruchomić sobie usługę Office 365. Jeżeli ktoś napotka na trudności to zrobimy to w szkole na zajęciach.

  1. Krok 1 - uruchamiamy przeglądarkę, w oknie wyszukiwarki wpisujemy office 365
  2. Krok 2 - przygotowujemy dane do logowania z dziennika elektronicznego ucznia Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. . hasło pierwszego logowania dla wszystkich to: Student.123
  3. Krok 3 - logujemy się do Office 365, zmieniamy hasło (musi zawierać 8 znaków, małe, wielkie litery i cyfry), ustawiamy język i strefę czasową (można to zrobić po zalogowaniu się) - zobacz film
  4. Krok 4 - Przechodzimy do usługi OneDrive (dysk w chmurze) i zakładamy folder informatyka - zobacz film
  5. Krok 5 - Wchodzimy do folderu informatyka i tworzymy nowy dokument Word. Piszemy powitanie i nadajemy nazwę plikowi - zobacz film
  6. Krok 6 - na zakończenie pozostaje udostępnić plik do oceny (wpisując mój adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ) - zobacz film

 12. Lekcja 12 - Praca grupowa w edytorze tekstu Word w usłudze Office 365

W usłudze Office 365 stworzyłem i udostępniłem wszystkim uczniom klasy dokument o nazwie Informacje kl IV. Wszyscy będą pracować nad jednym dokumentem. W tym celu proszę zalogować się na stronę Office 365, odszukać udostępniony dokument i otworzyć. W odpowiednim miejscu tabeli wpisać informacje o sobie. Po zakończeniu pracy nie trzeba zapisywać pliku, wystarczy dokument zamknąć.

Wypełniony wpis w dokumencie będzie podlegał ocenie.

13. Lekcja 13 - Tworzymy listy punktowane w Edytorze tekstu

  1. Krok 1 - uruchamiamy aplikację Word w usłudze Office 365, Wpisujemy tytuł i elementy listy - zobacz film
  2. Krok 2 - formatujemy tytuł, tekst i wstawiamy listę - zobacz film
  3. Krok 3 - wstawiamy grafikę - Aby przejść do kolejnego wiersza danego punktu naciskamy "Shift+Enter" - zobacz film
  4. Krok 4 - Zmieniamy nazwę pliku na Zwierzeta_ImięNazwisko, przenosimy do folderu informatyka i udostępniamy - zobacz film

14. Lekcja 14 - Tworzymy zaproszenie na imprezę

  1. Logujemy się do usługi Office 365 w nowej zakładce otwieramy dysk OneDrive oraz aplikację Word
  2. W aplikacji Word wyszukujemy i pobieramy odpowiedni szablon (ale tylko taki, który ma możliwość edycji w przeglądarce) - zobacz film (zanim zmiany zostaną uwzględnione np. nazwa pliku - to chwilę to trwa, więc nie pokazuję na filmie)
  3. Dostosowujemy szablon (zmieniamy treść, daty itp.), zapisujemy gotowe zaproszenie - zobacz film
  4. Przenosimy plik do folderu informatyka i udostępniamy - zobacz film

15. Lekcja 15 - Dyplom na zakończenie roku szkolnego

  1. Ponieważ zbliża się koniec roku szkolnego i po ocenach proponowanych możemy stwierdzić, że wszyscy z bardzo dobrymi wynikami ukończą klasę IV - Gratulacje!
  2. W związku z tym Wy nawzajem wyślecie sobie dyplomy gratulacyjne.
  3. Po zalogowaniu się do Office 365 otwieracie udostępniony przeze mnie dokument Dyplom (może znajdować się w zakładce udostępnione mi)
  4. Ważne!!! - dokument najpierw zapisujemy na swoim OneDrive - zobacz film
  5. Następnie zmieniamy treść (chłopcy wystawiają dyplom jednej koleżance z klasy a dziewczęta jednemu chłopakowi), podpis i nazwę pliku - zobacz film
  6. Plik udostępniamy do oceny oraz wybranej osobie, wpisując jej imię i nazwisko - zobacz film

 16. Druk 3 D

  • Na czym polega drukowanie 3 d i jakie są etapy drukowania - zobacz film
  • Zastosowanie druku 3 d - zobacz film

Klasa V

Materiały z informatyki klasa V

  1. Lekcja 1 - Przypomnienie środowiska Scratch - materiały do zapoznania się LINK - edytor offline Scratcha 2.0 można pobrać ze strony - LINK i zainstalować.
  2. Lekcja 2 - Wielokąty i rozety.
    - Wykonaj rozetę zgodnie z instrukcją - zobacz
    - Zadanie: Naciskając  klawisz „a” duszek rysuje rozetę składającą się z 30 różnokolorowych 20 – kątów. Długość ich boków wynosi  15. Wartości te określ za pomocą zmiennych. Naciskając klawisz „b” duszek rysuje w innym miejscu rozetę składającą się z 30 trójkątów o boku 50. Następnie znika. Plik pod nazwą Rozeta_I.Nazwisko wyślij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
    w terminie do 27.03.2020 r. - przykład
  3. Lekcja 3 (27.03) - Scratch - zaliczenie. Na zakończenie przygody z programem Scratch w klasie 5 pozostaje do zrobienia prosta gra. Do wyboru macie kilka wariantów, wybieramy jeden. Jak zrobić grę pokazują filmiki (tutoriale). Grę zapisaną pod nazwą Gra_I.Nazwisko należy przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 3.04.2020 r.
    a) https://www.youtube.com/watch?v=xyG50aJ0uDw
    b) https://www.youtube.com/watch?v=GkHdu4OkmYI
    c) https://www.youtube.com/watch?v=YH6ih_50AWo
  4. Lekcja 4 - Prezentacje multimedialne - Wstęp
    Krok 1 - Wybór programu. Mamy trzy możliwości tworzenia prezentacji: Pierwsza przy użyciu programu PowerPoint (jeżeli mamy zainstalowany pakiet MS Office) zobacz film   jak uruchomić,  WPS Office Presentation (część darmowego pakietu biurowego
    WPS Office , który obsługuje formaty Microsoft Office), Prezentacje (część aplikacji Google) - zobacz film. Zasady tworzenia we wszystkich programach są podobne.
    Krok 2 - Zobacz film przedstawiajacy zasady tworzenia prezentacji - film 1 ,   film 2
    Krok 3 - Korzystając z opisu - zobacz opis - wykonaj w prezentacji: stronę tytułową i spis treści na dowolny temat. (np. tytuł "Samochody Świata" (wymyśl podtytuł), następnie w spisie treści podaj np. kilka nazw samochodów.

    Pracę zapisz pod nazwą Prezentacja1_I.Nazwisko. Pliku nie wysyłaj, będziemy kończyć za tydzień.


  5. Lekcja 5 - Prezentacje multimedialne - Dodawanie slajdów z treścią i slajdu końcowego
    Do programu PowerPoint wszyscy uczniowie mają bezpłatny dostęp w usłudze Office 365 - opis przekazałem mailowo.
    Krok 1 - Po wykonaniu slajdu tytułowego i slajdu ze spisem treści, dodajemy slajdy w których przedstawiamy poszczególne zagadnienie ujęte w spisie treści (np. opisujemy poszczególne samochody - każdy samochód na oddzielnym slajdzie). Zazwyczaj slajdy te zawierają: tytuł, obraz i opis.
    Krok 2 - Jak stworzyć te slajdy, wstawić tekst i obrazy zobacz na filmach: Zobacz film 1 oraz Zobacz film 2
    Krok 3 - Korzystając z przykładach przedstawionych w filmach i opisu - zobacz opis  (w opisie krok 5, 6, nie wstawiamy animacji)- wykonaj w prezentacji slajdy z treścią np. opisz kilka samochodów.
    Krok 4 - Zgodnie z opisem  -  zobacz opis (krok 7) wykonaj slajd końcowy, następnie sprawdź działanie prezentacji (krok 9 opisu)

    Pracę zapisz pod nazwą Prezentacja2_I.Nazwisko i wyślij do sprawdzenia na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w termine do 23.04.2020 r.

  6. Lekcja 6 - Wstawianie do prezentacji animacji i przejścia slajdów

    Kolejnym etapem wykonania prezentacji będzie wstawienie efektów.
    Krok 1 - Wykonaj prezentację która zawierać będzie:
        - tytuł i podtytuł
        - slajdy z treścią (Tytuł slajdu, opis, grafikę np. zdjęcie) ok. 3 slajdów
        - slajd końcowy (Krótki tekst na zakończenie oraz kto wykonał prezentację)
    Krok 2 - Ustaw przejścia między slajdami - jak to zrobić zobacz film (z uwagi na różne wersje PowerPoint opcje te znajdują się w rożnych miejscach menu, ale na pewno znajdziecie)
    Krok 3 - Wstawiamy animacje elementów slajdu. Można animować pola z tekstem lub grafikę. Jak to zrobić pokazane jest w drugiej części filmiku - zobacz (pierwsza część jeszcze raz pokazuje przejścia slajdów)
    Krok 4 - Wykonaj dowolną prezentację zawierającą przejścia slajdów i animacje - zobacz przykład, prześlij do oceny pod nazwą Animacje_ImięNazwisko w terminie do 30.04.2020 r.

  7. Lekcja 7 - Wstawianie do prezentacji kształtów i schematów

    Kolejnym etapem wykonania prezentacji będzie wstawienie kształtów i obiektów SmartArt
    Krok 1 - Wykonaj prezentację o ulubionej drużynie, zobacz przykład slajd 1 i 2
    Krok 2 - do slajdu ze zdjęciem drużyny dodaj kształty np. dymki z napisami- zobacz film
    Krok 3 - dodajemy schematy za pomocą obiektu SmartArt- przejście między poziomami odbywa się za pomocą klawisza "TAB" lub usuwając poziom listy naciskamy "Back Space - zobacz film 1 i film 2
    Krok 4 - kolejne dwa slajdy mogą być opisem poszczególnych zawodników (Imię i nazwisko, krótki opis i zdjęcie)
    Proszę poćwiczyć sobie wykonywanie schematów. Zadanie za tydzień.

  8. Lekcja 8 - Wstawianie do prezentacji z lekcji techniki hiperłączy (hiperlinków)

    Kolejnym etapem wykonania prezentacji będzie wstawienie tzw. hiperlinków, czyli odnośników, które będą nas przekierowywać do określonego slajdu, klikając na pozycję spisu treści
    Krok 1 - Począwszy od slajdu 2 wyłączamy przełączanie slajdów myszką.
    Krok 2 - W spisie treści do pozycji "Wszystko o papierze" wstawiamy hiperlink przekierowujące nas do slajdu 3 - zobacz film
    Krok 3 - W slajdzie 3 wstawiamy hyperlink do kolejnego slajdu o papierze, po zakończeniu wszystkich slajdów o papierze wracamy do spisu treści - zobacz film
    Krok 4 - Podobnie robimy z kolejnymi slajdami, z tą różnicą, że w ostatnim slajdzie o tworzywach sztucznych nie wracamy do spisu treści tylko wstawiamy hiperlink do slajdu końcowego - zobacz film i przykład nad którym pracowaliśmy
    Krok 5 - Całą prezentację (slajdy o wszystkich materiałach) łącznie ok. 13 slajdów proszę zapisać pod nazwą Materiały_ImięNazwisko i przesłać do sprawdzenia w terminie do 20.05.2020 r. Ponieważ jest to dłuższa praca obejmowała będzie jeszcze kolejną lekcję techniki. Dostaniecie dwie oceny: z techniki za treść i z informatyki za wykonanie techniczne prezentacji.
  9. Lekcja 9 - Prezentacje multimedialne
    Słowo multimedialne oznacza, że ta prezentacja zawiera: tekst, grafikę (obrazy), video i dźwięk.
    Taka prezentacja może być zapisana jako pokaz i uruchamia się w trybie pełnoekranowym, lub jest zapisana jako plik video.
    zobacz prezentację jako pokaz
    zobacz prezentację jako plik mp4
  10. Lekcja 10 - Wykorzystanie programu PowerPoint do tworzenia animacji.
    Program PowerPoint możemy wykorzystać do tworzenia animowanych historyjek.
    Uruchomcie prezentację którą dołączam, slajdy przechodzą automatycznie. Jeżeli ktoś ma chęć i da radę to może w oparciu o przykład zrealizować swój pomysł. Możecie się pochwalić efektami pracy.
    Przykładowa prezentacja
  11. Lekcja 11 - Tworzenie animacji w programie Pivot Animator.
    • Co to jest Pivot Animator? - Pivot to prosty program, za pomocą którego można tworzyć proste animacje
    • W ramie roboczej zobaczymy prostą figurkę, którą możemy przesuwać, abyśmy mogli poruszać częściami ciała.
    • Po każdym ruchu musimy nacisnąć „Spację”, aby utworzyć nową ramkę. W każdej klatce stopniowo poruszamy postacią lub częściami jego ciała.
    • Tworzone animacje możesz zapisać, aby pracować nad nimi później lub wyeksportować je w formacie GIF lub AVI (film).
    • Aby pobrać program kliknij na link - pobierz
    • Instalacja programu - zobacz film
    • Uruchom program i zapoznaj się z jego oknem. Zadanie za tydzień.
  12. Lekcja 12 - Animacja w programie Pivot Animator.
    1. Zapoznaj się z obsługą programu i wykonaj podobną animację  - zobacz film
    2. Zobaczcie jak wygląda animacja biegu - pobierz plik animacji
    3. Stworzoną animację zapisz pod nazwą Animacja1_ImięNazwisko i wyślij do oceny - zobacz film
    13. Lekcja 13 - Wstawianie tła do animacji
    • Zadanie tworzenia animacji z wykorzystaniem tła - zobacz film
    • Na powyższym przykładzie zróbcie swoją animację
    • Zapisujemy animację jako film. W tym celu klikamy kolejno: Plik/Eksportuj animację/Zapisz jako typ - wybieramy AVI Video/wpisujemy nazwę /zapisz
    • Zadaniem możecie się pochwalić (ale niestety bez oceny)

    14. Lekcja 14 - Logowanie się w usłudze Office 365
    Uruchomienie usługi Office 365. W ramach usługi mamy dostęp do darmowych dla uczniów naszej szkoły programów: Word, Excel, Outlook, Teams, dysku w chmurze Onedrive, dostępnych online (uruchamianych w przeglądarce np. Chrome). Programy te są niezbędne do zdalnej edukacji.

    1. Krok 1 - uruchamiamy przeglądarkę, w oknie wyszukiwarki wpisujemy office 365
    2. Krok 2 - przygotowujemy dane do logowania z dziennika elektronicznego ucznia np. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.   -  hasło pierwszego logowania dla wszystkich to: Student.123  - zobacz rysunek z lokalizacją danych
    3. Krok 3 - logujemy się do Office 365, zmieniamy hasło (musi zawierać 8 znaków, małe, wielkie litery i cyfry), ustawiamy język i strefę czasową (można to zrobić po zalogowaniu się) - zobacz film
    4. Krok 4 - Przechodzimy do usługi OneDrive (dysk w chmurze) i zakładamy folder informatyka - zobacz film
    5. Krok 5 - Wchodzimy do folderu informatyka i tworzymy nowy dokument Word. Piszemy powitanie i nadajemy nazwę plikowi - zobacz film
    6. Krok 6 - na zakończenie pozostaje udostępnić plik (wpisując mój adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub imię i nazwisko) - zobacz film
    7. W ten sposób można udostępnić plik dowolnemu uczniowi lub nauczycielowi szkoły.
    8. Więcej z usługi będziemy korzystać w przyszłym roku szkolnym.
     

Klasa VI

Materiały na lekcje informatyki w klasie VI

  1. Lekcja 1  - wykonanie własnego projektu w Scratch na podstawie tutoriali ze strony Link - Po wykonaniu zadania plik należy przesłać mailem na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 20.03.2020 r.
  2. Lekcja 2 - Wyszukiwanie najmniejszej i największej liczby.
    a) pierwszy etap to wyszukanie największej liczby (MAX) z kilku wprowadzonych z klawiatury - zobacz film i wykonaj program w programie Scratch i zapisz pod nazwą max
    b) aby komputer zapamiętał wszystkie wprowadzone liczby konieczne jest stworzenie tzw. list. - zobacz film
    c) stworzymy teraz listę o nazwie "Liczby" i wprowadzimy do niej 10 elementów (liczb) wylosowanych z przedziału 1 - 100  - zobacz film - plik zapisz pod nazwą Min_I.Nazwisko
    d) Do listy stworzonej w pkt. c dodamy teraz skrypt wyszukujący najmniejszą liczbę z wprowadzonej listy - zobacz film proszę tylko blok "Szukaj największej liczby" umieścić bezpośrednio przed blokiem "Zatrzymaj ten skrypt".
    e) w podobny sposób tworzymy skrypt wyszukujący największą liczbę - zobacz film
    f) Wykonane zadanie zapisane pod nazwą Min_I.Nazwisko proszę przesłać w terminie do 27.03.2020 r.
  3. Lekcja 3 (30.03) - Na ostatniej lekcji wybieraliśmy najmniejszą i największą liczbę umieszczoną na liście. Na dzisiejszej lekcji stworzymy sobie listę do której wprowadzimy imiona. Następnie zbudujemy skrypt, który wybierze najdłuższe imiona.
    Krok 1 - Wykonaj skrypt wprowadzający imiona do listy pod nazwą Imiona. - zobacz film
    Krok 2 - Stworzymy listę "Najdłuższe" w której przeniesione będą najdłuższe imiona. Następnie wybieramy imię z numerem 1 na liście "Imiona" i obliczamy długość tego słowa (liczbę liter). Długość tego słowa ustawiamy jako najdłuższe i w tym momencie umieszczamy na liście "Najdłuższe" - zobacz film
    Krok 3 - Sprawdzimy teraz kolejne (drugie) imię z listy, ustalimy jaka jest jego długość i jeżeli jest większa od dotychczasowego najdłuższego, to ustawimy je jako najdłuższe i zamienimy na liście "Najdłuższe" z poprzednio wprowadzonym - zobacz film
    Krok 4 - Zapisz plik pod nazwą Imiona (nie wysyłaj pliku, skończymy zadanie na następnej lekcji). Spróbuj dokończyć skrypt aby uwzględniał kolejne dwa imiona. Jeżeli Ci się nie uda pokażę jak to zrobić za tydzień.
  4. Lekcja 4 - Na dzisiejszej lekcji skończymy program wybierający najdłuższe imiona z listy.
    Krok 1 - Zadanie z poprzedniej lekcji. Aby sprawdzić kolejne dwa imiona na liście, musimy powtórzyć krok 3 z poprzedniej lekcji jeszcze dwa razy (czyli łącznie wykonać ten krok 3 razy) - zobacz film
    Krok 2 -
    Przeanalizujmy teraz przypadek, gdy jest więcej imion najdłuższych. W tej sytuacji sprawdzamy, czy długość kolejnego imienia, jeżeli nie jest dłuższa, to czy jest równa z poprzednim. Jeżeli tak, to to imię dodajemy do listy "Najdłuższe" - zobacz film  Program gotowy.
    Zadanie -
    Na podstawie przedstawionych przykładów, wykonaj program sprawdzający 6 imion. Przetestuj działanie dla różnych wprowadzonych danych. Zapisz plik pod nazwą Imiona_I.Nazwisko i wyślij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 16.04.2020 r. (Dla chętnych - zmodyfikuj program by sprawdzał n imion. O ilość imion do sprawdzenia (n) pyta duszek po naciśnięciu zielonej flagi).
  5. Lekcja 5 - Grafika rastrowa - Wprowadzenie do programu GIMP

    Co to jest grafika rastrowa, piksel, bitmapa, głębia kolorów, formaty plików graficznych - przeczytaj w artykule

    Co to jest program Gimp - jak go pobrać i zainstalować   zobacz na stronie

    Link do pobrania starszej wersji (mniejsza waga pliku ok. 74 MB) -  Gimp wersja 2.8
  6. Lekcja 6 - Konfiguracja programu Gimp
    1. Omówienie interfejsu - zobacz artykuł
    2. Gimp umożliwia pracę na warstwach. Warstwy można porównać do szyb. Na każdej szybie możemy coś narysować, po złożeniu warstwami kilku szyb otrzymamy rysunek. Kolejność szyb możemy zmieniać, więc te na samej górze przesłaniają częściowo te położone niżej.
    3. Na czym polega praca z użyciem warstw przedstawia opis - zobacz
    4. Zobacz film jak posługiwać się programem Gimp.
    5. Jeżeli masz zainstalowany na swoim komputerze program, możesz przećwiczyć tworzenie napisu.
     
    7. Lekcja 7 - Rysowanie kształtów i rysunków w Gimpie

    https://www.youtube.com/watch?v=3-nWDFBp2Oc
    https://www.youtube.com/watch?v=kd0F3nqxhZE
    https://www.youtube.com/watch?v=D9xyyPzXTbc
     
    8. Lekcja 8 - Rysowanie w Gimpie- zapisywanie rysunku do pliku
    1. Na podstawie przedstawionych na lekcji poprzedniej tutoriali proszę wykonać dowolny rysunek z zastosowaniem kształtów i pędzli. Plik jpg pod nazwą Gimp1_ImięNazwisko proszę wysłać do sprawdzenia.
    2. Jak wyeksportować plik zobacz na filmie.
    3. Te osoby które nie mają możliwości wykonania zadania w Gimpie proszę o wykonanie prezentacji w Power Point zawierające następujące informacje: co to jest grafika rastrowa, piksel, rozdzielczość, bitmapa, głębia kolorów, formaty plików graficznych.
    4. Zadania proszę wykonać do 14.05.2020 r.

    9. Lekcja 9 - Rysowanie na warstwach w Gimpie

    1. pobieramy z Internetu zdjęcie np. Roberta Lewandowskiego o rozdzielczości powyżej 1000 px, następnie otwieramy w programie, kadrujemy i skalujemy. Tworzymy nową warstwę - zobacz film
    2. Na nowej warstwie wybieramy pędzel i rysujemy kształt postaci - zobacz film
    3. Sprawdzamy efekty pracy, poprawiamy, następnie zapisujemy plik z zachowaniem warstw - zobacz film
    4. Kolejny etap na następnej lekcji.

    10. Lekcja 10 - Kolorowanie zaznaczonych obiektów, stosowanie filtrów.

    1. Krok 1 - Pobieranie kolorów, zaznaczanie obiektów i kolorowanie - zobacz film
    2. Krok 2 - Zmienianie kolorów i cieniowanie  - zobacz film
    3. Krok 3 - Dodawanie warstwy tła, efekty - zobacz film
    4. Jeżeli macie możliwość proszę wykonać w podobny sposób rysunek dowolnej postaci. (jeżeli ktoś nie ma programu proszę jedynie zapoznać się z opisem)
    5. Nadesłane zadania będą ocenione.
    6. Najlepsze prace zostaną zaprezentowane w galerii szkolnej.

    11. Lekcja 11 - Zaznaczanie obiektów w Gimpie

    Na filmie pokazane jest jak w Gimpie zaznaczyć element obrazu, a następnie pracować nad oderwanym od warstwy fragmentem - zobacz film
    Jeżeli macie możliwość, to możecie poćwiczyć przedstawiony sposób fotomontażu.

    12. Lekcja 12 - Zastosowanie programu Gimp

         Przykłady do poćwiczenia:

    1. jak wyciąć i wkleić obrazek - zobacz film1  -  film2
    2. usuwanie tła - zobacz film
    3. korekcja twarzy - zobacz film
    4. zmiana twarzy - zobacz film

    13. Lekcja 13 - Logowanie się w usłudze Office 365
    Uruchomienie usługi Office 365. W ramach usługi mamy dostęp do darmowych dla uczniów naszej szkoły programów: Word, Excel, Outlook, Teams, dysku w chmurze Onedrive, dostępnych online (uruchamianych w przeglądarce np. Chrome). Programy te są niezbędne do zdalnej edukacji.

    1. Krok 1 - uruchamiamy przeglądarkę, w oknie wyszukiwarki wpisujemy office 365
    2. Krok 2 - przygotowujemy dane do logowania z dziennika elektronicznego ucznia np. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.   -  hasło pierwszego logowania dla wszystkich to: Student.123  - zobacz rysunek z lokalizacją danych
    3. Krok 3 - logujemy się do Office 365, zmieniamy hasło (musi zawierać 8 znaków, małe, wielkie litery i cyfry), ustawiamy język i strefę czasową (można to zrobić po zalogowaniu się) - zobacz film
    4. Krok 4 - Przechodzimy do usługi OneDrive (dysk w chmurze) i zakładamy folder informatyka - zobacz film
    5. Krok 5 - Wchodzimy do folderu informatyka i tworzymy nowy dokument Word. Piszemy powitanie i nadajemy nazwę plikowi - zobacz film
    6. Krok 6 - na zakończenie pozostaje udostępnić plik (wpisując mój adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub imię i nazwisko) - zobacz film
    7. W ten sposób można udostępnić plik dowolnemu uczniowi lub nauczycielowi szkoły.
    8. Więcej z usługi będziemy korzystać w przyszłym roku szkolnym.

     

Klasa VII

Materiały na lekcje informatyki klasa VII

  1. Lekcja 1 - Formatowanie tekstu - materiał Video1   materiał Video2 - powtórzenie wiadomości o formatowaniu tekstu w programie MS Word, WordPad lub WPS Office  (darmowa wersja popularnego pakietu biurowego, który obsługuje formaty Microsoft Office).
  2. Lekcja 2 - Jak napisać podanie https://www.youtube.com/watch?v=Pjmrbz6G8oA
  3. Lekcja 3 - Na podstawie lekcji wcześniejszych proszę o napisanie dowolnego podania, wg. zasad przedstawionych wcześniej. Plik o nazwie I.Nazwisko_podanie.docx proszę przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 20.03.2020 r. (w programach WordPad i WPS Office format pliku należy wybrać ręcznie lub ustawić jako domyślny).
  4. Lekcja 4 - Tworzenie i formatowanie tabeli w programie MS Word lub podobnie w WPS Office - https://www.youtube.com/watch?v=X7Bb7SnM8bU  Proszę na podstawie tego materiału wykonać tygodniowy plan lekcji. Proszę zastosować układ poziomy strony. Godziny lekcji z wykorzystaniem indeksu górnego. Plik zadania pod nazwą Tabela_I.Nazwisko.docx (docx jest to rozszerzenie pliku, nadawane jest automatycznie więc proszę nie pisać dodatkowo) proszę przesłać w terminie do 27.03.2020 r. Wzory tabel wzór 1  wzór 2
  5. Lekcja 5 (26.03)- Tworzenie artykułu.
    a) Pierwszym etapem jest zredagowanie tytułu i  przygotowanie tekstu na artykuł oraz podzielenie go na akapity (bez wcięć) zobacz przykład.
    b) W drugiej kolejności należy podzielić tekst na kolumny - zobacz film   - przykładowy wygląd.
    c) W trzeciej kolejności dodajemy obramowanie strony i tło dokumentu - zobacz film  - zapoznaj się z różnymi opcjami obramowań i sposobami ustawiania tła.
    d) Zapisz plik pod nazwą Artykuł_I.Nazwisko. Kolejne etapy za tydzień.
  6. Lekcja 6 - Wstawianie inicjałów, grafiki, pól tekstowych oraz kształtów
    Krok 1 - Do tekstu ustawionego w kolumnach, wstawiamy inicjały, jako pierwsze litery akapitów - zobacz film
    Krok 2 - Zobacz film o wstawianiu grafiki - film, następnie wstaw do tworzonego dokumentu dwa obrazy - zobacz przykład. Proszę spróbować tak ustawić parametry tekstu (wielkość czcionki, marginesy, interlinie, odległość przed i po akapitach) aby artykuł mieścił się na jednej stronie.
    Krok 3 - Wstawianie do dokumentów kształtów - zobacz film
    Krok 4 - Wstawianie pól tekstowych - zobacz film
    Krok 5 - Kształt i pole tekstowe umieść w artykule - zobacz przykład. Gotowy artykuł zapisz pod nazwą Artykuł_I.Nazwisko i wyślij do sprawdzenia w terminie do 17.04.2020 r.
  7. Lekcja 7 - Listy punktowane i numerowane - listy wielopoziomowe
    Krok 1 - Zobacz film przedstawiający sposób tworzenia list wielopoziomowych  - film
    Krok 2 - Szybkie przemieszczanie się między poziomami list - film
    Krok 3 - Wykonaj zadanie wykorzystujące listy, oparte na przykładzie (wykorzystaj swoje dane i pomysły) - zobacz przykład.
    Zadanie w pliku pod nazwą Listy_I.Nazwisko wyślij w terminie do 24.04.2020 r.
  8. Lekcja 8 - Praca nad dokumentem wielostronicowym
    Krok 1 - Zobacz film przedstawiający sposób tworzenia nagłówka i stopki
    Krok 2 - Tworzymy nagłówek i stopkę, wstawiamy aktualną datę,  tytuł i nagłówki tekstu w sposób przedstawiony na filmie - zobacz
    Krok 3 - Przygotuj tekst sformatowany czcionką 14 na dwie i pół strony, może dotyczyć np. zaproponowanej treści z języka polskiego, przygotuj również dwa zdjęcia dotyczące tematu.
    Zadania nie wysyłaj, formatowanie będziemy kończyć za tydzień.

  9. Lekcja 9 - Formatowanie dokumentu i spis treści

    Krok 1 - Sformatuj przygotowany na poprzedniej lekcji tekst wielostronicowy w sposób pokazany na filmie, wstaw jak na filmie dwa zdjęcia i znaki podziału stron - zobacz film
    Krok 2 - Wykonaj spis treści na końcu dokumentu jak pokazano na filmie
    Krok 3 - Na zakończenie proszę wstawić i uzupełnić stronę tytułową zobacz na filmie (opis od 7:43 - czas filmu)
    Zadanie zapisz pod nazwą Wielostronicowy_ImieNazwisko i wyślij w terminie do 15.05.2020 r. Jeżeli korzystacie z Worda online lub innego edytora i nie ma możliwości wstawienia jakiegoś elementu np. strony tytułowej to możecie ten element pominąć lub zaprojektować samodzielnie.
  10. Lekcja 10 - Praca w chmurze - logowanie do Office 365
    Krok 1 - zobacz na czym polega praca w chmurze - zobacz film
    Krok 2 - logowanie się do usługi Office 365 - dane do logowania (login i hasło pierwszego logowania np. jkowalski@spgrzeska.onmicrosoft) dostępne jest w dzienniku elektronicznym.
    Krok 3 - po zalogowaniu proszę zapoznać się z usługą Outlook, Word, Onedrive
    Krok 4 - jak zalogować się do Office 365 pokazane jest na filmach - film 1     film 2
    Zadanie za tydzień.
  11. Lekcja 11 - Tworzenie i udostępnianie dokumentu w chmurze
    Programów Office nie instalujemy na komputerze, jest to wersja uruchamiana w przeglądarce!!!
    Krok 1 - po zalogowaniu się na Office 365, klikamy na program pocztowy Outlook i wysyłamy maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. - treść jak na filmie
    Krok 2 - Przechodzimy do usługi OneDrive (dysk w chmurze) i zakładamy folder informatyka - zobacz film
    Krok 3 - Wchodzimy do folderu informatyka i tworzymy nowy dokument Word. Piszemy powitanie i nadajemy nazwę plikowi - zobacz film
    Krok 4
    - Krok 6 - na zakończenie pozostaje udostępnić plik do oceny (wpisując mój adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ) - zobacz film
  12. Lekcja 12 - Praca grupowa nad dokumentem w chmurze OneDrive.
    Zadaniem lekcji 12 jest wspólne edytowanie jednego dokumentu udostępnionego online całej klasie.
    Krok 1 - Udostępnienie dokumentu (jedna osoba tworzy dokument np. w programie Word i udostępnia określonej grupie osób lub całej klasie) - w tym przypadku udostępnię Wam dokument o nazwie - Informacje o klasie VII  - dostępny po zalogowaniu się na Office 365
    Krok 2 - Otwieracie udostępniony dokument i wpisujecie w odpowiednie miejsce informacje o sobie.
    Krok 3 - W tym przypadku nie zapisuje się dokumentu wystarczy go zamknąć.
  13. Lekcja 13 - zastosowanie aplikacji w chmurze
    • Aplikacje Office 365 dostępne w ramach naszej licencji zawierają szereg usług - programy dostępne w wersji online - czyli dostępne z poziomu przeglądarki internetowej. Na wersje desktopowe programów (Word, Excel itp.instalowane na komputerze) nie mamy licencji, więc na programach tych uruchamianych z komputera na będziemy mogli pracować.
    • Zastosowanie chmury Onedrive - zobacz film
    • W aplikacji Word (w usłudze Office 365) wyszukujemy i pobieramy dowolny szablon (ale tylko taki, który ma możliwość edycji w przeglądarce) - zobacz film
    • Dostosowujemy szablon (zmieniamy treść, daty itp.), zapisujemy gotowe zadanie - zobacz film
    • Tworzymy folder informatyka (w chmurze onedrive) przenosimy plik do folderu informatyka i udostępniamy - zobacz film
    14. Lekcja 14 - Sieci komputerowe
     

Klasa VIII

Materiały na lekcje informatyki

  1. Lekcja 1 - zmienne tablicowe w C++ - materiał VIDEO (część dotycząca tablic) - opis - plik .docx 
  2. Link do pobrania programu Dev c++ w wersji portable - program należy pobrać, wypakować i uruchomić (nie wymaga instalacji.
  3. Lekcja 2 - zamieszczam plik Tablica.cpp z przykładowym zastosowaniem funkcji wprowadzających i wypisujących elementy tablicy. Proszę zdefiniować i wywołać w programie głównym trzecią, której celem będzie obliczenie sumy elementów tablicy. Suma ma wyświetlona na ekranie. Plik zadania o nazwie Tablice_I.Nazwisko.cpp należy przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 26.03.2020 r.
  4. Lekcja 3 (26.03)- Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego excel.
    - proszę przypomnieć sobie podstawowe zasady obsługi programu z klasy VI
    - proszę o stworzenie i sformatowanie tabeli oraz wykonanie zadania na podstawie filmiku - zobacz cz.1 (od 2.57 min)  zobacz cz.2
    - Plik proszę zapisać pod nazwą Excel1_I.Nazwisko - kolejna lekcja za tydzień.
  5. Lekcja 4
    Krok 1 - Zaokrąglimy średnie do dwóch miejsc po przecinku. Wykonaj obliczenia, min i max. Odpowiednie komórki sformatujemy w zł, Obliczymy ile mamy samochodów w wypożyczalni. - zobacz film
    Krok 2 - Podświetlimy komórki dla których przychód jest najmniejszy i największy, oraz stworzymy kolumnę w której wskażemy, jaki procent wszystkich przychodów ma przychód konkretnego samochodu. (zastosujemy tutaj formatowanie bezwzględne - adres komórki sumy przychodów poprzedzony jest znakiem $) - zobacz film
    Krok 3 - Wykonamy wykres, który przedstawia samochody i przychód jaki uzyskano z ich wypożyczenia - zobacz film Plik z zadaniem wyślij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 17.04.2020 r.
  6. Lekcja 5 - Zużycie energii elektrycznej w programie Excel.
    Arkusz przedstawia odczyty liczników energii elektrycznej w poszczególnych mieszkaniach. Na ich podstawie należy obliczyć zużycie energii elektrycznej i kwotę do zapłaty. Pobierz plik z zadaniem i wykonaj przedstawione polecenia - pobierz  Pliku nie wysyłaj, zadanie skończymy za tydzień.
  7. Lekcja 6 - Obliczanie podatku Vat i ceny brutto do zapłaty
    Przy obliczaniu VAT-u stosujemy formatowanie bezwzględne - zobacz film
    Wykonujemy wykres słupkowy ilustrujący zużycie prądu w poszczególnych lokalach.
    Sprawdzamy poprawność działania przez zmianę stawki podatku oraz porządkujemy listę od największych wydatków - zobacz film
    Zadanie wyślij do oceny do dnia 8.05.2020 r.
  8. Lekcja 7 - Zastosowanie formuły licz.jeżeli
    Pobierz wzór arkusza - pobierz
    W arkuszu sformatuj tabele (użyj linii i kolorów) oraz wprowadź dane dla 10 osób
    W kolumnach "Data urodzenia" i "Zarobki" zastosuj odpowiednie formatowanie (data i walutowe)
    Wykonaj obliczenia z wykorzystaniem formuły Licz.jeżeli w odpowiednich miejscach.
    Wykorzystanie formuły pokazuje film - zobacz
    Zadanie pod nazwą Licz_ImięNazwisko wyślij do sprawdzenia do dnia 15.05.2020 r.
  9. Lekcja 8 - Funkcja jeżeli
    Zastosowanie funkcji jeżeli - zobacz film
    Formuły zagnieżdżone w funkcji jeżeli - zobacz film
    Proszę przećwiczyć działanie tych funkcji. Zadanie za tydzień.
  10. Lekcja 9 - Formuły zagnieżdżone. Zadanie.
    Opis zadania w pliku - zadanie
  11. Lekcja 10 - Tworzenie stron internetowych w oparciu o język html5
    Zadanie 1 - Proszę zapoznać się z informacjami o stronach internetowych w sieci - zobacz
    Zadanie 2 - Podstawy html - zobacz
    Zadanie 3 - Wykonaj stronę zgodnie z przykładem
    Inny kurs html jest dostępny na stronie - zobacz
  12. Lekcja 11 - Znaczniki html
    Krok 1- Stronę przedstawioną na poprzedniej lekcji możecie napisać w edytorze np. Sublime Text, Notepad++ lub zwykłym notatniku. Tekst zapisany w notatniku (znaczniki+tekst) zapisujecie jako index.html, wybieracie kodowanie UTF-8
    Krok 2 - Przesyłam plik tego zadania - plik zadania Powinna się otworzyć nowa karta i zapisujecie ją na swoim komputerze (opcja zapisz stronę jako)
    Jeżeli klikniecie na zapisany plik 2 razy, to otworzy się w przeglądarce. Natomiast możecie na plik kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać "otwórz za pomocą - Notatnik" to wtedy plik otworzy się w notatniku i będzie można edytować go dalej
    Krok 3 - Zapoznajcie się z informacjami o innych znacznikach - zobacz
    Krok 4 - Zgodnie z opisem wykonajcie w dołączonym pliku podkreślenia (pogrubienia tekstu) - opis
    Krok 5 - plik zapiszcie pod nazwą index_ImięNazwisko.html

Dane szkoły

Szkoła Podstawowa w Grzęsce Grzęska 503 37-200 Przeworsk
tel. 16 648 71 25

Aktualna godzina

Dziennik

DZIENNIK ELEKTRONICZNY
Szkoły Podstawowej w Grzęsce

Losowe zdjęcia

L3.jpg

Online

Odwiedza nas 12 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin

Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W poprzednim tygodniu
W tym miesiącu
W poprzednim miesiącu
Łącznie
141
1005
2406
573528
15158
15435
580922

Twój IP: 54.237.183.249
Aktualna data: 2020-09-23 02:44:15



Stworzone przez Szkoła Podstawowa w Grzęsce 2013 ® administrator mareksz