Company Logo
Logo szkoly
Rok patrona

Aktualności

Klasa VI

Materiały na lekcje informatyki w klasie VI

  1. Lekcja 1  - wykonanie własnego projektu w Scratch na podstawie tutoriali ze strony Link - Po wykonaniu zadania plik należy przesłać mailem na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 20.03.2020 r.
  2. Lekcja 2 - Wyszukiwanie najmniejszej i największej liczby.
    a) pierwszy etap to wyszukanie największej liczby (MAX) z kilku wprowadzonych z klawiatury - zobacz film i wykonaj program w programie Scratch i zapisz pod nazwą max
    b) aby komputer zapamiętał wszystkie wprowadzone liczby konieczne jest stworzenie tzw. list. - zobacz film
    c) stworzymy teraz listę o nazwie "Liczby" i wprowadzimy do niej 10 elementów (liczb) wylosowanych z przedziału 1 - 100  - zobacz film - plik zapisz pod nazwą Min_I.Nazwisko
    d) Do listy stworzonej w pkt. c dodamy teraz skrypt wyszukujący najmniejszą liczbę z wprowadzonej listy - zobacz film proszę tylko blok "Szukaj największej liczby" umieścić bezpośrednio przed blokiem "Zatrzymaj ten skrypt".
    e) w podobny sposób tworzymy skrypt wyszukujący największą liczbę - zobacz film
    f) Wykonane zadanie zapisane pod nazwą Min_I.Nazwisko proszę przesłać w terminie do 27.03.2020 r.
  3. Lekcja 3 (30.03) - Na ostatniej lekcji wybieraliśmy najmniejszą i największą liczbę umieszczoną na liście. Na dzisiejszej lekcji stworzymy sobie listę do której wprowadzimy imiona. Następnie zbudujemy skrypt, który wybierze najdłuższe imiona.
    Krok 1 - Wykonaj skrypt wprowadzający imiona do listy pod nazwą Imiona. - zobacz film
    Krok 2 - Stworzymy listę "Najdłuższe" w której przeniesione będą najdłuższe imiona. Następnie wybieramy imię z numerem 1 na liście "Imiona" i obliczamy długość tego słowa (liczbę liter). Długość tego słowa ustawiamy jako najdłuższe i w tym momencie umieszczamy na liście "Najdłuższe" - zobacz film
    Krok 3 - Sprawdzimy teraz kolejne (drugie) imię z listy, ustalimy jaka jest jego długość i jeżeli jest większa od dotychczasowego najdłuższego, to ustawimy je jako najdłuższe i zamienimy na liście "Najdłuższe" z poprzednio wprowadzonym - zobacz film
    Krok 4 - Zapisz plik pod nazwą Imiona (nie wysyłaj pliku, skończymy zadanie na następnej lekcji). Spróbuj dokończyć skrypt aby uwzględniał kolejne dwa imiona. Jeżeli Ci się nie uda pokażę jak to zrobić za tydzień.
  4. Lekcja 4 - Na dzisiejszej lekcji skończymy program wybierający najdłuższe imiona z listy.
    Krok 1 - Zadanie z poprzedniej lekcji. Aby sprawdzić kolejne dwa imiona na liście, musimy powtórzyć krok 3 z poprzedniej lekcji jeszcze dwa razy (czyli łącznie wykonać ten krok 3 razy) - zobacz film
    Krok 2 -
    Przeanalizujmy teraz przypadek, gdy jest więcej imion najdłuższych. W tej sytuacji sprawdzamy, czy długość kolejnego imienia, jeżeli nie jest dłuższa, to czy jest równa z poprzednim. Jeżeli tak, to to imię dodajemy do listy "Najdłuższe" - zobacz film  Program gotowy.
    Zadanie -
    Na podstawie przedstawionych przykładów, wykonaj program sprawdzający 6 imion. Przetestuj działanie dla różnych wprowadzonych danych. Zapisz plik pod nazwą Imiona_I.Nazwisko i wyślij na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w terminie do 16.04.2020 r. (Dla chętnych - zmodyfikuj program by sprawdzał n imion. O ilość imion do sprawdzenia (n) pyta duszek po naciśnięciu zielonej flagi).
  5. Lekcja 5 - Grafika rastrowa - Wprowadzenie do programu GIMP

    Co to jest grafika rastrowa, piksel, bitmapa, głębia kolorów, formaty plików graficznych - przeczytaj w artykule

    Co to jest program Gimp - jak go pobrać i zainstalować   zobacz na stronie

    Link do pobrania starszej wersji (mniejsza waga pliku ok. 74 MB) -  Gimp wersja 2.8
  6. Lekcja 6 - Konfiguracja programu Gimp
    1. Omówienie interfejsu - zobacz artykuł
    2. Gimp umożliwia pracę na warstwach. Warstwy można porównać do szyb. Na każdej szybie możemy coś narysować, po złożeniu warstwami kilku szyb otrzymamy rysunek. Kolejność szyb możemy zmieniać, więc te na samej górze przesłaniają częściowo te położone niżej.
    3. Na czym polega praca z użyciem warstw przedstawia opis - zobacz
    4. Zobacz film jak posługiwać się programem Gimp.
    5. Jeżeli masz zainstalowany na swoim komputerze program, możesz przećwiczyć tworzenie napisu.
     
    7. Lekcja 7 - Rysowanie kształtów i rysunków w Gimpie

    https://www.youtube.com/watch?v=3-nWDFBp2Oc
    https://www.youtube.com/watch?v=kd0F3nqxhZE
    https://www.youtube.com/watch?v=D9xyyPzXTbc
     
    8. Lekcja 8 - Rysowanie w Gimpie- zapisywanie rysunku do pliku
    1. Na podstawie przedstawionych na lekcji poprzedniej tutoriali proszę wykonać dowolny rysunek z zastosowaniem kształtów i pędzli. Plik jpg pod nazwą Gimp1_ImięNazwisko proszę wysłać do sprawdzenia.
    2. Jak wyeksportować plik zobacz na filmie.
    3. Te osoby które nie mają możliwości wykonania zadania w Gimpie proszę o wykonanie prezentacji w Power Point zawierające następujące informacje: co to jest grafika rastrowa, piksel, rozdzielczość, bitmapa, głębia kolorów, formaty plików graficznych.
    4. Zadania proszę wykonać do 14.05.2020 r.

    9. Lekcja 9 - Rysowanie na warstwach w Gimpie

    1. pobieramy z Internetu zdjęcie np. Roberta Lewandowskiego o rozdzielczości powyżej 1000 px, następnie otwieramy w programie, kadrujemy i skalujemy. Tworzymy nową warstwę - zobacz film
    2. Na nowej warstwie wybieramy pędzel i rysujemy kształt postaci - zobacz film
    3. Sprawdzamy efekty pracy, poprawiamy, następnie zapisujemy plik z zachowaniem warstw - zobacz film
    4. Kolejny etap na następnej lekcji.

    10. Lekcja 10 - Kolorowanie zaznaczonych obiektów, stosowanie filtrów.

    1. Krok 1 - Pobieranie kolorów, zaznaczanie obiektów i kolorowanie - zobacz film
    2. Krok 2 - Zmienianie kolorów i cieniowanie  - zobacz film
    3. Krok 3 - Dodawanie warstwy tła, efekty - zobacz film
    4. Jeżeli macie możliwość proszę wykonać w podobny sposób rysunek dowolnej postaci. (jeżeli ktoś nie ma programu proszę jedynie zapoznać się z opisem)
    5. Nadesłane zadania będą ocenione.
    6. Najlepsze prace zostaną zaprezentowane w galerii szkolnej.

    11. Lekcja 11 - Zaznaczanie obiektów w Gimpie

    Na filmie pokazane jest jak w Gimpie zaznaczyć element obrazu, a następnie pracować nad oderwanym od warstwy fragmentem - zobacz film
    Jeżeli macie możliwość, to możecie poćwiczyć przedstawiony sposób fotomontażu.

    12. Lekcja 12 - Zastosowanie programu Gimp

         Przykłady do poćwiczenia:

    1. jak wyciąć i wkleić obrazek - zobacz film1  -  film2
    2. usuwanie tła - zobacz film
    3. korekcja twarzy - zobacz film
    4. zmiana twarzy - zobacz film

    13. Lekcja 13 - Logowanie się w usłudze Office 365
    Uruchomienie usługi Office 365. W ramach usługi mamy dostęp do darmowych dla uczniów naszej szkoły programów: Word, Excel, Outlook, Teams, dysku w chmurze Onedrive, dostępnych online (uruchamianych w przeglądarce np. Chrome). Programy te są niezbędne do zdalnej edukacji.

    1. Krok 1 - uruchamiamy przeglądarkę, w oknie wyszukiwarki wpisujemy office 365
    2. Krok 2 - przygotowujemy dane do logowania z dziennika elektronicznego ucznia np. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.   -  hasło pierwszego logowania dla wszystkich to: Student.123  - zobacz rysunek z lokalizacją danych
    3. Krok 3 - logujemy się do Office 365, zmieniamy hasło (musi zawierać 8 znaków, małe, wielkie litery i cyfry), ustawiamy język i strefę czasową (można to zrobić po zalogowaniu się) - zobacz film
    4. Krok 4 - Przechodzimy do usługi OneDrive (dysk w chmurze) i zakładamy folder informatyka - zobacz film
    5. Krok 5 - Wchodzimy do folderu informatyka i tworzymy nowy dokument Word. Piszemy powitanie i nadajemy nazwę plikowi - zobacz film
    6. Krok 6 - na zakończenie pozostaje udostępnić plik (wpisując mój adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub imię i nazwisko) - zobacz film
    7. W ten sposób można udostępnić plik dowolnemu uczniowi lub nauczycielowi szkoły.
    8. Więcej z usługi będziemy korzystać w przyszłym roku szkolnym.

     

Dane szkoły

Szkoła Podstawowa w Grzęsce Grzęska 503 37-200 Przeworsk pocztakojder@spgrzeska.pl
tel. 16 648 71 25

Aktualna godzina

Dziennik

DZIENNIK ELEKTRONICZNY
Szkoły Podstawowej w Grzęsce

Office 365

Online

Odwiedza nas 6 gości oraz 0 użytkowników.

ePUAP

Licznik odwiedzin

Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W poprzednim tygodniu
W tym miesiącu
W poprzednim miesiącu
Łącznie
386
509
1386
974905
8887
18210
980897

Twój IP: 18.219.112.111
Aktualna data: 2024-04-16 13:33:30



Stworzone przez Szkoła Podstawowa w Grzęsce 2013 ® administrator mareksz