Company Logo
Logo szkoly
Rok patrona

„Mali odkrywcy – duża wiedza, małe eksperymenty”

Innowacja pedagogiczna „Mali odkrywcy – duża wiedza, małe eksperymenty”
    W trakcie realizacji innowacji pedagogicznej „Mali odkrywcy – duża wiedza, małe eksperymenty”, która była realizowana w przedszkolu od września 2024 r. do maja 2025 r.,   skupiono się na rozwijaniu u dzieci ciekawości poznawczej, umiejętności zadawania pytań, logicznego myślenia i samodzielnego dochodzenia do wniosków. Działania podejmowane w ramach programu miały na celu przybliżenie przedszkolakom zjawisk zachodzących w otaczającym je świecie przyrody – zarówno tych prostych, codziennych, jak i bardziej zaskakujących. Tematyka zajęć obejmowała właściwości wody i powietrza, zjawiska fizyczne takie jak np. napięcie powierzchniowe (np. zjawisko kohezji), tęcza powstająca z użyciem cukierków i wody, eksperymenty z pływającym jajkiem czy tworzenie obiegu wody w przyrodzie w formie modelowej,…
    Zajęcia prowadzone były metodą eksperymentu i obserwacji, co w naturalny sposób angażowało dzieci. Poprzez bezpośrednie działanie i doświadczanie dzieci nie tylko lepiej rozumiały prezentowane zjawiska, ale również potrafiły je nazwać i opisać własnymi słowami. Przedszkolaki szybko przyswajały nową wiedzę, a co ważniejsze – potrafiły ją później wykorzystać, podejmując kolejne działania badawcze lub swobodnie wypowiadając się podczas zajęć. Zwiększyła się liczba wypowiedzi spontanicznych, pojawiły się trafne skojarzenia, dzieci zaczęły wyciągać wnioski, porównywać zjawiska, a nawet przewidywać wyniki niektórych doświadczeń.
Wśród dzieci zauważono wyraźny wzrost zainteresowania tematyką przyrodniczą, co przejawiało się nie tylko podczas zajęć, ale również w zabawach swobodnych i rozmowach z rówieśnikami oraz nauczycielem. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi przemyśleniami, zadawały pytania i same proponowały nowe doświadczenia, inspirując się tym, co zobaczyły lub usłyszały. Innowacja miała również pozytywny wpływ na rozwój umiejętności społecznych – podczas wspólnej pracy nad eksperymentami dzieci uczyły się współpracy, dzielenia się zadaniami i wspólnego analizowania wyników. Co więcej, niektóre z eksperymentów były powtarzane w domowych warunkach, co dowodzi, że dzieci nie tylko zapamiętały przebieg doświadczeń, ale rozumiały ich sens. Nauczyciele zauważyli również, że dzięki takiej formie pracy rozwijały się nie tylko kompetencje poznawcze, ale również językowe dzieci – wzbogacał się ich zasób słownictwa, a wypowiedzi stawały się coraz bardziej spójne i logiczne.
    Wnioski z przeprowadzonej innowacji jednoznacznie wskazują na jej wysoką wartość edukacyjną. Eksperymenty jako forma nauki przez działanie okazały się nie tylko atrakcyjne dla dzieci, ale przede wszystkim skuteczne. Wpłynęły one pozytywnie na rozwój wielu kompetencji kluczowych, w tym umiejętności obserwacji, analizy, wyciągania wniosków, komunikacji i współpracy. Wzrosło również poczucie sprawczości u dzieci – przekonały się one, że mogą odkrywać świat samodzielnie i aktywnie poszukiwać odpowiedzi na pytania.
    Podsumowując, innowacja pedagogiczna „Mali odkrywcy- duża wiedza małe eksperymenty ” spotkała się z bardzo dobrym odbiorem ze strony dzieci. Jej dalsze kontynuowanie oraz rozwijanie o nowe zjawiska i doświadczenia z zakresu fizyki, chemii czy biologii wydaje się w pełni uzasadnione. Program może stanowić doskonałe uzupełnienie codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu, a także inspirację do tworzenia podobnych inicjatyw rozwijających u dzieci zainteresowania naukowe już od najmłodszych lat.

   

   

Dane szkoły

Szkoła Podstawowa w Grzęsce Grzęska 503 37-200 Przeworsk pocztakojder@spgrzeska.pl
tel. 16 648 71 25

Aktualna godzina

Dziennik

DZIENNIK ELEKTRONICZNY
Szkoły Podstawowej w Grzęsce

Office 365

Online

Odwiedza nas 60 gości oraz 0 użytkowników.

ePUAP

Licznik odwiedzin

1252313
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W poprzednim tygodniu
W tym miesiącu
W poprzednim miesiącu
378
405
5165
1242710
16785
18358

Twój IP: 216.73.216.119
Aktualna data: 2025-08-24 14:59:02



Stworzone przez Szkoła Podstawowa w Grzęsce 2013 ® administrator mareksz